The Guava Army

|

Ed: Cerita ini diceduk terus daripada karya asal tanpa ada tapisan, tanpa memikirkan keperluan fakta dan data-data sokongan, cuma diberi nafas baru iaitu perenggan. Dia kata tengah edit gambar-gambar lama untuk paparan sejarah, semoga nanti gambar-gambar tersebut tidak hanya mengandungi wajah dia seorang sahaja.


KBRS ranting KG JAMBU ( The Guava Army )
Oleh 


"The Guava Army atau sep2 punk Kg Jambu telah bertapak di Kg Jambu bermula tahun 1994 (1993@1995) oleh sepupuku yang terlebih dulu terdedah dengan muzik2 yang ekstrem atau underground...BODENG APOMM merupakan orang yang bnyak memberi pendedahan kepada kami tentang musik THE RAMONES sehinggakan aku yang berusia 13 tahun pada waktu itu sudah dapat mengigati bait2 lagu The Ramones...GABBA GABBA GABBA Heyy...

Pada waktu itulah kami sentiasa pergi jam di Hanis studio dan di tepi Pantai Timur hypermarkert( aku x ingat nama studio)pada setiap hari minggu..setiap kali kami pergi JAM mesti ramai rakan2 sebaya di kg jambu sama2 berjoget@berpogo sambil bergumbira..Pada waktu itu band pertama yang semua line up terdiri dari warga KG JAMBU telah menjDI IDOLA(PUIII..HEHEH) kepada aku dan rakan2 generasi kedua Jambu..Band yang tidak bernama itu sentiasa menyayinkan lagu cover dari THE Ramones di mana vokalisnya POKBAN mempunyai vokal dan telatah menyamai JOey Ramone..hahaha..antara line up band yang tidak bernama ini PESA GEBENG, MAT SYAWAL,BODENG APOMM,AWIE DICU,LOK....

Masa itulah aku terpengaruh dengan muzik ramones dan di meja sekolah di SMIP aku penuhkan mejaku dengan poster2 the Ramones..(KOYA)....itu merupakan band pertama yang establish di kg jambu...The Buckler telah muncul selepas era The Ramones yang mana line upnya terdiri dari EPULL,SUDINN,AWIEE,BODENGG,LOKK dan menyayinkan lagu2 yang agak chaos seperti POLICE sTORY,,,Street of London...and cover SEX Pistols...setelah hampir setiap minggu melepak di kedai UNCLE di area stadium maka pemikiran aku sudah berubah dan semakin matang..pada usia 16 tahun aku sudah mengerti mengenai Kapitalist,Anarkhy,Racist,POLICE, dan mengenai erti setiakawan...hahah...IDI POKYA SEGAR seorang punker yang begitu baik..hahah...mempunyai koleksi kaset2,cd,and dreesss up yang tbanyak untuk kami kongsikan...maklumlah dio seorang yang agak kaya pada waktu itu...band The Empowerment adalah band projek merupakan band yang terakhir lahir dari warga jambu.....

Tahun 2000 aku mula ditawarkan belajar di USM pulau Pinang dan terpaksa meninggalkan rakan2 Underground Kg jambu untuk mengejar cita2 di menara gading(((hHHHAAAAAAAHAHHAHAH)..di Usm aku telah berjumpa dengan.....................to be continues......

0 komen:

Catat Ulasan